Monday, April 4, 2011

/نشست مطبوعاتي سرمربي جديد تيم ملي-كامل/

/نشست مطبوعاتي سرمربي جديد تيم ملي-كامل/
كوئيروش: وظيفه اصلي من صعود تيم ملي ايران به جام‌جهاني 2014 است
 سرمربي جديد و پرتغالي تيم ملي فوتبال ايران گفت: وظيفه اصلي من اين است كه ايران را به جام جهاني 2014 برسانم.
ب كارلوس كوئيروش در نشست مطبوعاتي بعداز ظهر امروز كه از ساعت 15 در هتل آكادمي تيم‌هاي ملي فوتبال ايران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، صحبت‌هاي زير را مطرح كرد: 


* اين فرصت، مجالي است براي اشتراك گذاشتن روياهايمان 



بايد از تمام دوستان رسانه‌اي كه در اولين كنفرانس مطبوعاتي شركت كردند، تشكر كنم. اسم من كارلوس كيروش است. اگر تلفظ اين اسم براي برخي سخت است، مي‌توانيد من را كارلوس بناميد و اگر از امروز تا آخر من را كارلوس صدا كنيد، خوشحال مي‌شوم. 
در وهله اول دوست دارم به طور عمومي از مسئولان فدراسيون فوتبال ايران كه از من دعوت كردند تا در فوتبال ايران كار كنم و اين فرصت را به وجود آوردند تشكر كنم. در حقيقت فرصتي كه ايجاد شده مجالي است براي به اشتراك گذاشتن روياهايمان براي رسيدن به جام جهاني 2014 برزيل. 
در زماني كه ترابيان براي اولين بار با من ملاقات كرد آرزوها و روياهايش را با من به اشتراك گذاشت متوجه شدم اين آرزوها با روياهايي كه من دارم، مطابقت دارد تا بتوانيم تيم ملي را به جام جهاني برسانيم. 



* تازه كار آغاز شده است 



از حالا به بعد قسمت سخت كار آغاز شده است. چرا كه اگر بخواهيم به اين روياها رنگ واقعيت بدهيم متوجه مي‌شويم كار سختي در پيش داريم. در فوتبال هيچ كاري ساده و راحت نيست. 
معتقدم با حمايت فدراسيون، باشگاه‌ها، هواداران و رسانه‌ها اگر تيمي هماهنگ داشته باشيم مي‌توانيم به اهدافمان دست پيدا كنيم اما دوست دارم واقع‌بينانه به مسائل نگاه كنيم چرا كه به هيچ وجه كار ساده‌اي در پيش نداريم. 



* در فوتبال هيچ كس نمي‌تواند پيروزي را تضمين كند 



با احساسات فراوان و استعدادهاي سرشاري كه در فوتبال ايران وجود دارد اگر آماده‌سازي خوبي داشته باشيم و مصمم باشيم به آنچه كه مي‌خواهيم دست پيدا مي‌كنيم. هر چند ممكن است در برخي لحظات فراز و نشيب داشته باشيم و زماني خوشحال باشيم و زماني خوشحال نباشيم اما آنچه كه مهم است محصول نهايي كه ارائه مي‌شود. 
در فوتبال هيچ كس نمي‌تواند بردن يك نتيجه را تضمين كند و حقيقت آن است كه پول موفقيت نمي‌آورد. 



* تيم ملي ايران در بهترين شرايط به مصاف حريفان مي‌رود 



در حقيقت آنچه من و دوستانم مي‌توانيم تضمين كنيم، اين است كه تمام تلاشمان را انجام بدهيم و تمام زمان‌مان را در اختيار تيم ملي ايران بگذاريم. مهم نيست با چه تيمي و در چه زماني بازي كنيم اما به شما قول مي‌دهم تيم ايران در مصاف با حريفان در آماده‌ترين حالت ممكن به ميدان برود. اين تضمين را مي‌دهم كه تيم ملي ايران هميشه آماده باشد تا ما بتوانيم خوشحالي خود را با مردم فوتبالدوست ايران به اشتراك بگذاريم. من قول به سخت‌كوشي و كار زياد مي‌دهم. ما مربيان تيم ملي ايران هر چه داريم ارائه خواهيم كرد. 



* من سه دستيار در تيم ملي ايران دارم 



مايلم كادر فني خود را به شما معرفي كنم. آنتوني سيموئز كه يكي از بازيكنان پرتغال بوده و پس از دوران بازيگري تيم به عنوان مربي در كنار بزرگاني چون پله و بكن باوئر حضور داشتند و در پرتغال با من كار كردند. دوست دارم يك راز را با شما بگويم. اينكه او قرمز است و طرفدار بنفيكا است. (در اين لحظه در پاسخ به خبرنگاري كه گفت پس سيموئز پرسپوليسي است،‌گفت: او طرفدار بنفيكا است نه پرسپوليس). 



* مايكل ديموند مربي بدنساز 



ديموند مربي بدنساز است كه تجربه زيادي در ايرلند، انگليس و آمريكا داشته است و آخرين كشوري كه او كار كرده امارات بوده است. من او را متقاعد كردم كه به جمع ما ملحق شود. يك دستيار ديگر خواهم داشت به نام دون گاسپارت كه امروز و فردا به ما ملحق مي‌شود و مربي دروازه‌باني است و تجربه زيادي در تيم ملي آفريقاي جنوبي، پرتغال، آمريكا و ژاپن داشته و در جام جهاني 2010 دستيار من بوده است. او در تيم‌هاي اسپورتينگ، بنفيكا و پورتو كار كرده است. 



* ترابيان دست راست من است 



من مي‌خواهم اينجا عباس ترابيان را به شما معرفي كنم كه نمي‌دانم او را مي شناسيد يا نه. او وظيفه سنگيني دارد و به عنوان سرپرست هماهنگي خارج از زمين را بر عهده خواهد داشت. كار بسيار سختي است. 



* بدون حمايت باشگاه‌ها موفق نمي‌شوم 



مي‌خواهم با مسئولان باشگاه‌ها صحبتي داشته باشم و به آنها بگويم بدون حمايت آنها نمي‌توانيم موفق شويم. همه بايد دست در دست هم بدهيم تا به جام جهاني 2014 برزيل برسيم و همه تلاش كنيم تا به هدف‌مان برسيم. 



* به بازيكنان تيم ملي ايران مي‌گويم شرايط راحتي براي آنها نخواهد بود 



به بازيكنان تيم ايران مي‌خواهم بگويم كه كار من اين نيست كه شرايط را براي آنها راحت فراهم كنم. در حقيقت وظيفه و كارم اين است كه بهترين استفاده را از نيروهاي فوتبال ايران داشته باشم. وظيفه‌ام اين است كه شرايطي را فراهم كنم كه بازيكنان با نهايت توانايي بتواننددر زمين موفق شوند. البته اين كار با احساسات زياد انجام مي‌شود. يعني شور و نشاط بيشتري. 



* تضمين نمي‌دهم 



براي برد و باخت تضمين نمي‌دهم. تضمين من سخت‌كوشي و تلاش براي رسيدن به هدفمان است. 
صحبت ديگر من با اصحاب رسانه داشتن تعاملي كامل است و معتقدم در اين راه هر كس وظيفه خود را دارد و مهم اين است كه هر دو به دنبال صعود تيم ملي به جام جهاني هستيم و در اين راه اگر حرفه‌اي عمل كنيم مي‌توانيم به هدف اصلي برسيم. تشكر مي‌كنم و انشاء‌الله همگي در جام جهاني 2014 برزيل خواهيم بود. 



* رفت و برگشتم مهم نيست، مهم اين است كه امروز سرمربي تيم ملي هستم 



وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه دليل رفت و برگشتش به ايران چه بود و آيا اگر در بار اول فضا مناسب نبود چرا در بار دوم به ايران بازگشت و آيا در اين راه قول‌هاي همكاري بيشتري به وي داده شده است، گفت: دليل اصلي اينجا بودنم اين است كه بر سر يك سري از نكات پايه‌اي با فدراسيون ايران به توافق رسيديم و يكي از اين نكات روياي مشترك و هدف مشترك‌مان براي صعود به جام جهاني برزيل بود. 



دليل دوم اين بود كه فدراسيون فوتبال با توجه به اينكه تيم ملي ايران بايد تا 3 ماه ديگر در مسابقات مقدماتي جام جهاني به مصاف مالديو برود بايد هر چه سريع‌تر يك مربي را معرفي مي‌كرد. در آن زمان من نتوانستم اين پيشنهاد را بپذيرم اما فضا براي مذاكرات باز بود تا بتوانيم ملاحظات ديگري را در اين فضا لحاظ كنيم. 



به عبارت ديگر پس از دور اول مذاكرات، فدراسيون زمان داشت و البته من هم زمان داشتم تا هماهنگي‌هايي را با خانواده‌ام انجام دهم و مشكلات و مسائل را بازگو كنم. در حال حاضر به توافق رسيديم و اينجا هستم. چيز خاصي نبود و مهم اين است كه من امروز سرمربي تيم ملي فوتبال ايران هستم. 
دوست دارم بپرسم پاسخ من واضح بود يا شك و شبه‌اي باز باقي مانده است كه در اين بين اين مربي با پاسخ مثبت خبرنگار مورد نظر آماده پاسخ دادن به خبرنگار بعدي شد. 



* آرزو دارم روزي در كره ماه كار كنم 



كوئيروش در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه تا چه اندازه خودش را با شرايط فرهنگي ايران وفق داده و خود را ملزم به انجام آن مي‌داند، گفت: دوست دارم صحبتم را اينگونه شروع كنم كه زندگي در دنيا متعلق به افراد قدرتمند نيست و متعلق به كساني است كه خود را با شرايط وفق مي‌دهند. مربيگري يعني نزديك شدن به فرهنگ جايي كه قرار است در آنجا كار كنيم. 



با تجربه‌اي كه از ژاپن، انگليس، چين، آمريكا، امارات، استراليا و باشگاهي مانند رئال مادريد داشته‌ام فكر مي‌كنم اينجا هم با فرهنگ ايران خيلي زود اخت پيدا خواهم كرد. در تمام مراحل مربيگري با بازيكناني از سراسر جهان كار كرده‌ام و هنوز در روياي اين هستم كه يك روز در كره ماه كار كنم. وظيفه‌ام ايجاب مي‌كند كه ابتدا اطلاعات كاملي از فوتبال ايران به دست بياورم. 



* تا زماني كه اسم بدي روي من نگذاريد با نامم مشكلي ندارم 



به گزارش فارس در ادامه اين نشست كوئيروش با سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر تلفظ صحيح نامش در حالي روبه‌رو شد كه يك بار در ابتداي اين نشست آن را توضيح داده بود. 
وي در اين مورد گفت: بايد به داستان كوتاهي از دوست خوب ايراني‌ام كه در دبي زندگي مي‌كند اشاره كنم. 
وي زماني كه متوجه شد كه قرار است به ايران بيايم به من گفت تو ديگر كوئيروش نيستي و از اين پس تو را به نام كوروش صدا مي‌كنند. من هم تا زماني كه اسم بدي روي من نگذارند با نامم مشكلي ندارم. 



*الان وقت حرف زدن نيست 



معتقدم استعدادهاي زيادي در فوتبال ايران وجود دارد اما آنچه كه مهم است بايد پرورش اين استعدادها با نظم و انضباط همراه باشد. اين موضوع مي‌تواند احتمال موفقيت را بيشتر كند. در حال حاضر خيلي زمان صحبت كردن نيست و بايد كار كردن را آغاز كرد. شعار من در مربيگري ايجاد هماهنگي، كار و تلاش است و اگر به آنها دست پيدا كنيم موفقيتمان تضمين شده خواهد بود. 



* به اندازه تلاش‌مان بايد توقع داشت 



انتظارات هميشه از يك سرمربي بالاست. من فقط يك چيز را به شما بگويم. در كشورهاي زيادي كار كردم و در 4 تيم ملي بودم. همواره توقع مردم و جامعه فوتبال از تيم ملي كشورشان براي حضور در جام جهاني يكسان است. 
همه مي‌خواهند قهرمان شوند ولي بايد واقع‌بين بود. تاكنون چند كشور توانسته‌اند قهرمان جام جهاني شوند؟ چند تيم توانسته‌اند اين موفقيت برايشان تداوم داشته باشد؟ پرتغال، نيجريه و كراوسي تيم‌هايي هستند كه در جام جهاني نوسان داشتند. 



حقيقت اين است كه ما در زندگي از خود توقعاتي داريم. شايد يكي بخواهد رئيس جمهور، سردبير يك روزنامه يا مالك شود. آيا هر شخصي براي رسيدن به هدفش آن تلاش لازم را انجام داده يا خير؟ پاسخ منفي است. مردم بيشتر اوقات پشت يك درخت مي‌نشينند و به روياهايشان فكر مي‌كنند. 
وظيفه من در ايران با كمك ترابيان اين است كه تلاش كنيم به آنچه كه لياقت آن را داريم دست پيدا كنيم. براي رسيدن به هدف‌مان بايد برنامه‌ريزي كوتاه مدت و بلند مدت داشته باشيم. توجه به آماده‌سازي تيم ملي يكي از اين برنامه‌هاست. دقت روز تيم المپيك و جوانان داشته باشيم. اين دقيقا همان جايي است كه كارمان آغاز مي‌شود. 



* مهم اين است من اكنون ايران هستم 



سرمربي پرتغالي تيم ملي در واكنش به اينكه پس از پيشنهاد از طرف ايران از سوي برخي تيم‌هاي ملي و باشگاهي با پيشنهاداتي مواجه شد كه آيا مي‌توان اين خبرها را نوعي بازارگرمي از سوي وي دانست، گفت: از نظر من چيزهايي كه در رسانه‌ها نوشته مي شود توضيح دادن در موردشان سخت است. شما رسانه را بهتر از من مي‌شناسيد. در حقيقت در مواقع مختلف مسائلي مطرح مي‌شود كه شايعه است و براي من آنها مهم نيست. حقيقت اين است كه من اكنون اينجا هستم و اين مهم است. 



* از فرگوسن مشورت نگرفتم 



الكس فرگوسن يكي از بهترين دوستان من است. با او دوستي نزديكي دارم اما براي حضور در ايران با وي مشورت نكردم. اين يك مسئله خصوصي است و من با دوستاني كه هميشه مشاوره مي‌كنم، صحبت كردم. 



* درباره دستيارم تصميم نگرفته‌ام 



وي درباره اين كه فدراسيون از منصوريان به عنوان دستيار او نام برده گفت: همانطور كه پيش از اين تاكيد كردم اكنون زمان بيش از حد حرف زدن و وعده دادن نيست، زمان كار كردن است. در جلساتي كه با مسئولان فدراسيون داشته‌ام بنابر اين شد كه ابتدا نيازها را مشخص كنيم و سپس بر اساس نيازها به دنبال اشخاص و امكانات برويم. اصول كار من اين نيست كه ابتدا اشخاص را پيدا كنم و سپس به دنبال نيازها بروم. من بر اساس نيازها از اشخاص كمك مي‌گيرم. در اين راه هم از مربيان مختلف ايراني استفاده مي‌كنم اما اينكه از چه كسي استفاده كنم هنوز تصميمي نگرفتم. 




* بايد بازيكنان تيم ملي را مانند دستانم بشناسم 



بازيكنان ايران را در بازي‌هاي آسيايي مختلف نظاره كردم. بازي ايران و روسيه را نيز از نزديك تماشا كردم. من بايد بازيكنانم را مانند دستانم بشناسم. اينكه بازيكن در زمين تمرين چگونه عمل مي‌كند در باشگاه خود چه عملكردي دارد و در مسابقات ليگ چگونه ظاهر مي شود. بايد تصوير شفافي از بازيكنان داشته باشم. اين تنها راهي است كه مي‌توانم تصميمي صادقانه براي انتخاب بازيكنان تيم ملي ايران بگيرم. 



*وظيفه اصلي من صعود تيم ملي ايران به 2014 است 



وظيفه اصلي من اين است كه تيم ملي ايران را به جام جهاني 2014 برسانم. در كنار آن فدراسيون از من خواسته با توجه به دانش و تجربه‌اي كه دارم و سال‌ها در پرتغال و آفريقاي جنوبي كار كردم برنامه آماده سازي تيم‌ها و بازيكنان و ساير تيم‌هاي ملي را نيز تدارك ببينم. اين سيستم كارلوس كوئيروش و يا سيستم پرتغالي نيست. اين سيستم بر اساس واقعيت هاي فوتبال ايران برنامه ريزي خواهد شد. 



براي انجام اين كار به حمايت همه نياز داريم. فوتبال كار يك نفره نيست و يك كار تيمي است. دوست دارم يادآوري كنم كه اولويت اصلي من آماده سازي تيم ملي ايران براي حضور در جام جهاني است. كار من براي جام جهاني از همين فردا آغاز مي‌شود. مسابقات مقدماتي جام جهاني در ماه جولاي است و براي تيم اميد نيز از همين فردا بايد كارمان را شروع كنيم. اين تيم نيز در ماه جولاي مسابقه دارد بنابراين بايد برنامه ريزي كوتاه مدتي براي تيم‌هاي ملي ايران و تيم اميد داشته باشيم و پس از آن قدم به قدم اين برنامه ها را اجرايي كنيم. 



* هر بازيكن ايراني در هر جاي ايران لياقت ملي پوش شدن را دارد شناسايي مي كنيم 



در مورد لژيونرها بايد بگويم برنامه ريزي دقيق و منسجمي انجام خواهيم داد تا به طور منصفانه و عادلانه يك سيستم هماهنگي داشته باشيم و اين سيستم هماهنگي به گونه‌اي باشد كه در هر جاي جهان هر ايراني كه لياقت پوشيدن تيم ملي ايران را داشته باشد جذب كند. من نمي‌دانم چه زماني ايران را ترك خواهم كرد اما مي‌خواهم هر زماني كه اين اتفاق افتاد سيستمي از خود بر جاي بگذاريم و مسيري را ايجاد كنم كه آن مسير به موفقيت ايران ختم شود. 

No comments:

Post a Comment